 
  
 
  
 
  
 
  
Stonehenge
 A Stonehenge 
  egyike legkedvesebb zenekaraimnak! Azt hiszem nem hiába kellett annyi 
  évet várni az elsõ albumra, hiszen olyan különleges 
  anyag lett, amilyet csak nagy ritkán hallhat az ember Magyarországon! 
  Sõt, a Between Two Worlds-re készült klip sem akármilyen 
  alkotás, így különösen örültem, hogy 
  Asztalos András, ennek a csodálatos klipnek a rendezõje 
  is jelen volt, amikor kifaggattam a Stonehenge négy tagját a zenekarral 
  kapcsolatos dolgokról.
A Stonehenge 
  egyike legkedvesebb zenekaraimnak! Azt hiszem nem hiába kellett annyi 
  évet várni az elsõ albumra, hiszen olyan különleges 
  anyag lett, amilyet csak nagy ritkán hallhat az ember Magyarországon! 
  Sõt, a Between Two Worlds-re készült klip sem akármilyen 
  alkotás, így különösen örültem, hogy 
  Asztalos András, ennek a csodálatos klipnek a rendezõje 
  is jelen volt, amikor kifaggattam a Stonehenge négy tagját a zenekarral 
  kapcsolatos dolgokról.
 Bár az album nem most jelent meg, azért még aktuális. 
  A borító nagyon szép lett, tele van jelképekkel. 
  Ezekrõl tudnátok mesélni egy kicsit!
  BZ(ének): Tulajdonképpen a koncepció úgy nézett 
  ki, hogy a cím, a borító és a szövegek összecsengjenek, 
  egyrészt az 'Angyali üdvözlettel' furcsa módon cseng 
  össze a borító: ott van az az öregember ezzel a fölfelé 
  nézõ, teljesen szétesett tekintettel, föntrõl 
  pedig esik le egy toll. Ez végül is egy elveszett, eljátszott 
  megváltást jelent, mellette pedig ha végig nézed 
  nótákat, az Invocation egy ima szerû dolog, a Fly összefügg 
  a tollal, a Between Two Worlds a két arccal
 Hogy hogy is alakult 
  ki
sok minden végig rágtunk, a fa, mint szimbólum 
  már régóta meg volt, ez Balázs ötlete, és 
  az öregedés is egy olyan motívum, amit meg szerettünk 
  volna jelenítetni a borítón. Ezt az egészet végül 
  is Balázs dolgozta ki.
  Berci(basszugitár, fretless): Minden borító terv el lett 
  vetve, így stressz helyzetek alakultak ki, aztán Balázs 
  az utolsó pillanatban dobta fel a végleges tervet.
  Balázs: Ehhez azt kell tudni, hogy a toll akkor még nem volt fent
  BZ: Volt egy elõzõ terv, ahol majdnem csak a toll szerepelt volna 
  a borítón, így összeraktuk a két ötletet. 
  
  Berci: A borító teljes egészében Balázsnak 
  köszönhetõ, a fotókat is õ csinálta.
  Pixel (billentyû): Egyébként a cím sem volt teljesen 
  egyértelmû
  BZ: Sokat gondolkodtunk a címen, mert attól féltünk, 
  hogy az emberek arra fognak asszociálni, hogy ez egy keresztény 
  banda
  Pixel: 
egy angyal volt az elõzõ tervben, és ezzel 
  a címmel eléggé keresztény benyomást keltett. 
  Az angyal különben látható a hátoldalon
 
  Aztán mégis csak maradtunk az eredeti címnél
  BZ: A lényeg, hogy aki ismeri Stonehenge-t, tudja, hogy, mire számíthat. 
  Másrészt a médiák, - amikben szerepel a zenekar 
  - rockújságok, fanzine-ek... 
  Berci: 
ismerik a zenekart
  Úgy vettem észre, hogy az utóbbi idõben a HSB-stúdióban 
  más stílust képviselõ metál zenekarok rögzítették 
  lemezeiket. Mi volt az, ami megtetszett nektek ebben a stúdióban?
  BZ: Nagyon egyszerû, csak annyit mondok, hogy Hidasi Barna. 
  Balázs: Amikor a Metal Hammer válogatáslemezére 
  felvettük a Between Two Worlds-öt, a mastering ott készült, 
  és annyira szimpatikus volt a Barna és a környezet is, hogy 
  eldöntöttük, hogy a lemezt nála vesszük fel.
  Berci:...aztán a Power Hungary válogatáson hallottuk a 
  Strong Deformity számát, utána pedig a Bling Myself is 
  itt vette fel elsõ lemezét. Talán ezek voltak, melyek befolyásolták 
  döntésünket. Igazából a HSB ez idáig nem 
  volt ennyire felkapott. Egy ideje a két referencia munkája a Superbutt 
  és a Stonehenge
  BZ: Összefoglalva: amiért végül is a Barnát választottuk, 
  az maga az ember, másrészt a hangzás, mivel mi is nagyon 
  súlyos hangzást szerettünk volna, és közbe derült 
  ki, hogy annak ellenére, hogy miket csinált, õ is a progresszív 
  zenében utazik, és neki is egy kihívás volt megcsinálni 
  ezt a progresszív anyagot.
  Berci: Pozitív volt számunkra, hogy a lemezfelvétel elõtt 
  készült egy demó. Barna lehozta a fél stúdióját 
  Herendre, ahol felvettük a dalokat. Hamar megvoltunk vele. Így lehetõségünk 
  volt meghallgatni a készülõ lemezanyagot és persze 
  Barna is sokszor meghallgatta a felvételeket. Így, mikor a stúdiózásra 
  került a sor, már tudta, hogy mirõl szólnak a dalok.
  BZ: A másik pedig az, hogy nem merült ki a dolog abban, hogy felvettük 
  a lemezt, hanem azóta is találkozunk, segített a keverésben 
  a Summer Rocks-on, szóval teljesen baráti hangulat alakult ki 
  köztünk. Remélem, hogy ez a jövõben is folytatódni 
  fog! 
  Berci: 
és még egy dolog: ha az anyagi oldalát nézzük 
  a dolognak, akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy ilyen minõségû 
  anyagokat ilyen áron csak a HSB-ben lehet csinálni!
  Azáltal, hogy elõre felvettétek a demót rövidebb 
  lett a stúdióidõ?
  BZ: Nem, sõt, dupla annyi lett. Két hetet terveztünk, amit 
  szó szerint kimatekoztunk, aztán két hét alatt kész 
  is lett az anyag, de a keverés nem olyanra sikerült, amilyenre szerettük 
  volna. Pár dolgot át is írtunk, aztán a második 
  két hétre úgy mentünk vissza, hogy már tudtuk, 
  hogy kell szólnia a lemeznek.
  Berci: Ez annak is köszönhetõ, hogy nemcsak Barna kukacoskodó, 
  hanem mi is. Túlnyomórészt Balázsnak köszönhetõ 
  a lemez precízsége.
  BZ: A pikantériája az volt a dolognak, hogy utolsó este 
  maszteringelni mentünk vissza, én egy tárgyalásról 
  érkeztem, ráadásul meg is voltam fázva, mellesleg 
  az Angelo Salutante letörlõdött, a billentyût nagyjából 
  visszaraktuk, az éneket pedig újra fel kellett énekelni. 
  Fel is énekeltem, és ezért ez a szám a kedvencem 
  a lemezen. Teljesen megmaradt a pillanat
  Tényleg, amikor elkészült, milyen érzés 
  volt?
  Balázs: Én annyira megcsömörlõdtem tõle, 
  hogy két hétig meg sem bírtam hallgatni.
  BZ: Emlékszem, amikor elkészült az anyag, hajnali kettõkor 
  meghallgattuk ezer Wattal, és az valami hihetetlen volt! Azóta 
  is azt mondom, hogy életem egyik legszebb pillanata!
  Balázs: 
és az a felismerés, hogy jól sikerült 
  az anyag, akkor jött, amikor megnyertük a hangpróbát. 
  
  Azért az album sajnos csúszott
  Berci: Ez teljesen a saját hibánkon kívül történt. 
  A multimédiás dolog miatt is volt csúszás, mert 
  Magyarországon csak egy stúdió vállal multimédia 
  írást, és még közbe jött egy-két 
  dolog, ami miatt nem jelent meg a tervezett idõpontban az anyag.
  Egyre többen érdeklõdnek a zenétek iránt. 
  Ez az eladásokban is megmutatkozik?
  Berci: Hála Istennek igen! Persze pontos adatokat még nem tudunk 
  közölni, de az eladási sikereket a dedikálások 
  is bizonyítják, hiszen nem egy papírt, képet, pólót 
  hoznak magukkal a rajongók, hanem a CD borítót. 
  BZ: 
amit pedig több forrásból is tudunk, hogy a nyugatinál 
  lévõ MCD-ben két hétig mi vezettük az eladási 
  listát!
  Az mp3 révén pedig külföldrõl is jöttek 
  megrendelések
  Pixel: Kaptunk leveleket különbözõ helyekrõl, Norvégiából, 
  Malajziából, Indonéziából, és egy 
  brazil progresszív rádió is nagyon rákattant a zenénkre. 
  Játsszák is a számainkat. 
  Balázs: Sõt, az mp3.com-on mi vagyunk az elsõ három 
  helyen, az európai progresszív listán pedig 13. helyen 
  állunk.
  Berci: A hangpróbán elért helyezés is nagyon fontos 
  volt, szerintem sok múlt ezen is.
  BZ: Mondjuk megkaptuk a negatív kritikákat is, ami persze nem 
  rossz
jött vissza olyan néhány embertõl, hogy 
  egészen, amíg nem hallgatta meg az anyagot, azt hitte, hogy bunda 
  volt az egész.
  A szövegek nagyon érdekesek, arról nem is beszélve, 
  hogy milyen igényesek! Egyáltalán hogy jut eszedbe, hogy 
  egy indián szellemrõl vagy egy vérfarkasról írj 
  szöveget?
  BZ: Az inspiráció bármi lehet, végül is a szövegek 
  hétköznapi életeseményeknek az átfogalmazott 
  verziói. Ha az ember meghallgatja a Full Moont, egy vérfarkasról 
  szól, aki kimegy egyszer egy hónapban, és szét marcangol 
  valakit, de ha jobban elgondolkodsz a szövegen, benne van egy normál 
  embernek a kitörési vágya, az, hogy bele van szorítva 
  egy öltönybe, és csak egyszer egy hónapban tud kitörni. 
  Utána pedig megint vissza kell mennie abba az életbe, amibe beleszületett. 
  A Between Two Worlds pedig arról szól, hogy mindenkinek vannak 
  olyan döntései az életben, amik nem száz százalékosak, 
  de ugyanúgy vannak szerelmes dalok is, például a For Another, 
  ami tulajdonképpen egy vadóc nóta, de mindenképpen 
  egy szerelmes dal az emberi telhetetlenségrõl. Igazából 
  a szövegeknek csak a körítés olyan, ami egy imidzs köré 
  van építve, de mindenki saját magára is értelmezheti 
  õket.
  A tavaszi turné hogy sikerült?
  Berci: Ahhoz képest, hogy az album akkorra még nem jött ki, 
  a klubok nem plakátoltak, elég jó fogadtatásban 
  részesültünk. A zalaegerszegi buli például nagyon 
  jó volt! :-)
  Hathor: A szigetes és a Summer Rocks-os fellépés közül 
  melyik volt emlékezetesebb és jobb?
  Berci: Véleményem szerint nagy szó volt, hogy a Pecsában 
  játszhattunk, ott viszont még nem volt meg az a "kifejezett 
  Stonehenge közönség", akikkel a Szigeten már szerencsére 
  tudtunk találkozni.
  BZ: A Pecsában látszott, hogy az emberek nem kimondottan ránk 
  jöttek, de sok rajongót szereztünk.
  Berci: A videót nézve azt vettük észre, hogy a koncert 
  közben nõtt a közönség száma. Szóval 
  a Sziget számomra pozitívabb volt! Persze a Szigetes nagy közönség 
  köszönhetõ volt a Pecsás bulinak is!!!
  BZ: A Sziget azért is volt sokkal jobb, mert amikor kiértünk, 
  én meg voltam halva, hogy a fellépésünk elõtt 
  a kutya nem volt a sátorban. Én egyébként iszonyú 
  érzékeny vagyok arra, hogy van-e közönség, mert 
  nekem egy nagyon fontos energia áramlási tényezõ
 
  az a lényeg, hogy Stonehenge-re betódultak, és az valami 
  hatalmas érzés, amikor a videón körbe fordul a kamera, 
  és nem látni a tömeg végét!
  Berci: Végül is konkrét választ nem tudok adni arra, 
  hogy melyik volt a jobb, mert közönség és koncert szempontjából 
  mindenképpen a Sziget, viszont ha a zenekar jövõjét 
  nézzük, hiába volt több ember a Szigeten, hiába 
  adtunk el egy csomó CD-t, a Pecsában nagyon jó barátságot 
  kötöttünk a Pain Of Salvationnel, és lehet, hogy ennek 
  a barátságnak a révén kijutunk külföldre
  BZ: Ha már szóba került külföld
 a napokban 
  folyik a promóció külföld felé, amit szerencsére 
  a kiadó is támogat. Ami már magában nagyon fontos, 
  hogy a lemez, a design, a honlap angol nyelvû, valamint többek között 
  a POS részérõl kontaktjaink is vannak, például 
  az Inside Out kiadó már jelzett, hogy várják az 
  anyagot Európában és Amerikában is. Még nem 
  tudjuk a végkifejletét ennek a dolognak, de ez a zene itthon rétegzene, 
  nem lehet belõle túl sokat eladni, úgyhogy maximálisan 
  meg kell támadni külföldet!
  Berci: Most még az Inside Out sem biztos, meg fogunk várni minden 
  visszajelzést, nem ugrunk bele semmibe anélkül, hogy jól 
  át ne gondoltuk volna. Valamint még tervezünk koncerteket 
  Erdélybe és Szlovákiába is.
  Pain-éket elõtte nem is ismertétek?
  Berci: Hallottuk a zenéjüket, mivel Balázsnak meg volt két 
  POS album. Konkrétan koncert elõtt egy héttel kaptam meg 
  a legutolsó lemezüket, melyet azóta sem tudtam kivenni a 
  lejátszómból. Nálam az év lemeze, persze 
  az Ark-kal együtt.
  Daniel pedig vendégszerepelt a Szigeten
  BZ: Igen, ez nagyon pozitív. Az elsõ jele a dolognak az volt, 
  hogy meg akartam csinálni egy egyszerû zongorával kísért 
  nótát Somának (a Stonehenge elõzõ basszusgitárosa) 
  az esküvõjére, és tulajdonképpen a Summer Rockson 
  jött az ötlet, hogy mi lenne, ha felénekelnénk Daniellel. 
  Mondjuk akkor még arról volt szó, hogy õ kint énekli 
  föl a saját részét, de késõbb elhatározta, 
  hogy Magyarországra jön nyaralni, így hamar elkészült 
  a dal, ami le is tölthetõ a homepage-rõl. 
aztán 
  csak úgy megkérdeztem tõle, hogy mi lenne ha fellépne 
  velünk, és egybõl igent mondott.
  Berci: Még a Summer Rocks-on kaptak tõlünk lemezeket, és 
  igazából Daniel jelzett vissza, hogy mennyire tetszik neki. 
aztán 
  szinte napi kontakt alakult ki BZ-vel, most pedig Ádámmal levelezik 
  egyfolytában. 
  Tényleg, a többi külföldi bandával milyen volt 
  a kapcsolat?
  BZ: Hát, zenekara válogatja. Min nagyon örültünk, 
  hogy a Pain Of Salvation-ék ilyen közvetlenek voltak. Végül 
  is a többiek felé is próbáltunk nyitni, mentünk, 
  beszélgettük
voltak, akik hûvösebben fogadták 
  a dolgot. Amorphisék például jelentõs izgulási 
  tüneteket mutattak, ott ültek kicsit magukba fordulva, úgyhogy 
  nem nagyon tudtunk velük beszélgetni.
  Berci: A POS szerintem egyértelmûen a legaranyosabb banda volt. 
  Az Ed Guy-ból volt egy-két ember
 aztán az Amon Amarthék 
  nagyon jó fejek voltak, a Rhapsody-ékkal nem igazán beszéltünk. 
  Tõlük talán az énekes és a bõgõs 
  volt az, akikkel volt kontakt, de az Amorphis volt az, akik ránk sem 
  hederítettek.
  BZ: Én az énekessel beszéltem pár szót
  Pixel: Visszatérve a Pain Of Salvation-re
 szerintem mindannyiunknak 
  állati jó érzés, hogy az új lemezük 
  nagy része arról fog szólni, ami itt történt 
  velük - Magyarországon. 
  Berci: Nagyon örülünk, hogy részt vehettünk Daniel 
  életében, és természetesen annak is, hogy az itt 
  töltött idõrõl fognak szólni az új dalok! 
  
  Ami pedig még nagyon fontos, az a klip!
  Berci: Ó, András beszélj nekünk! :-)
  Mennyire volt meg a koncepció, és ezt hogy sikerült megvalósítani?
  András: Együtt találtuk ki az egészet. Elõször 
  BZ-vel találkoztam egy kínai kajáldában, ott dumáltunk
  BZ:
 az a lényeg, hogy úgy mentem el a találkozóra, 
  hogy 'Sonehenge-nek videoklip, ugyan, ne szórakozzunk
', és 
  amíg el nem kezdtünk dolgozni rajta, nem hittem el, hogy ezt egy 
  normális költségvetésbõl, normális minõségben 
  meg lehet csinálni, utána egy nagyon kellemeset csalódtunk 
  a jelen levõ Asztalos Andrásban, ugyanis egyrészt nagyon 
  jó barátsági viszonyba kerültünk vele, és 
  talán pont ezért ment olyan jól a munka! Õ nem csak 
  mint operatõr mûködött közre, hanem rengeteg ötletet 
  adott, és mind kreativitásban, mind pedig alvatlanságban 
  követett minket. 
és tényleg az a jó, hogy nem 
  egy külsõs csinálta a klipet, így minden jól 
  mûködött! 
  Berci: Igaz, hogy én nem szerepelek abban klipben, de gondolom, ugyanúgy 
  mûködött ez az egész, mint most. Nem sokára el 
  kezdjük forgatni a következõ két klipet, és már 
  le is ültünk megbeszélni a forgatókönyvet.
  A két új kliprõl mit érdemes tudni?
  BZ: Két új klippel készülünk, a Whisper azért 
  készül, amellett, hogy gyönyörû és imádjuk, 
  hogy talán azzal egy szélesebb kört tudunk megcélozni 
  média ill. kimondottan TV szinten, a Full Moon-t pedig az igazi Stonehenge 
  rajongóknak készítjük! Egy kegyetlenül súlyos 
  klipet szeretnénk rá csinálni!
  Berci: 
és a Between
 a mérce!
  A honlapon is van egy-két újdonság
  BZ: A honlapot folyamatosan folyamatosan frissítjük. Most van egy 
  fotópályázat, amire elég sokan ráizgultak. 
  Ennek az a lényege, hogy a legötletesebb Stonehenge témájú 
  fotókat díjazzuk. A napokban érkeztek háttérképek 
  is. Most például két olyat raktam fel, amik nagyon aranyos 
  kis ötletbõl jött: az Angelo Salutante-nak elkészült 
  a Diablo Salutante változata is, ráadásul nagyon jól 
  néz ki! A pályázat határideje: szept. 31. Emellett 
  pedig felkerült a Daniellel készült dal, a Between To Worlds 
  valamint a Daniellel való közös fellépés is letölthetõ.
  BZ: Ó, és most készül egy dal egy Iron Maiden tribute 
  albumra! Ezt Töfi állítja össze, és ide egy olyan 
  dolgot csináltunk, ami nagyon Stonehenge-es. Kiválasztottuk a 
  Flash of the Blade, ami eléggé true metálos, és 
  az a lényeg, hogy aki majd meghallja, a refrénnél kezd 
  el gyanakodni, hogy ez nem egy saját dal, hanem Maiden feldolgozás. 
  Szóval teljesen átgyúrtuk!
  http://go.to/stonehenge
Héda
  
  Utóirat
  A kérdések és válaszok magukért beszélnek, 
  most már mindenki számára nyilvánvaló, hogy 
  mitõl ilyen kifogástalan a hanganyag minõsége. De 
  az, hogy hogyan fér ennyi tehetség, megszállottság, 
  emberi érzékenység , amitõl a zene és szöveg 
  ennyire komplex és egész egyszerûen magával ragadó 
  és szép, az vajon miért van ? Ez lenne az angyali üdvözlet 
  ami a STONEHENGE zenészeihez szólt ?
  És köszönjük az interjút és nem különben 
  azt, hogy ott lehettünk , mikor az új klip világáról 
  volt szó, )))) nagy dolgoknak voltunk tanúi szerintem. 
  És kedves BZ tényleg nem kellett kérdezni, mondtál 
  mindent magadtól is, ami érdekelt és nemcsak engem, hanem 
  az összes magyar és ezek szerint soksok külföldi STONEHENGE 
  hivõ zenerajongót is. Tudom, hogy egyre többen leszünk
  Hathor





