 
  
 
  
 
  
 
  
Ferdy Doernberg-et december 10-én már nagyon türelmetlenül vártam a telefonnál, 
    hiszen egy héttel korábbra volt tervezve az interjú, de betegsége miatt az 
    csúszott egy kicsit. Végül aztán egy megkönnyebbült emberrel tudtam egy felszabadult 
    és jó hangulatú beszélgetést folytatni.  
    Szia Ferdy! Úgy tudom, múlt hétfõn, amikor eredetileg kellett volna beszélgetnünk, 
    kórházban voltál. Remélem semmi komoly és már jól vagy! 
    Vesekövem volt, ultrahanggal széttörték, és már teljesen rendben vagyok. Sokkal 
    jobban érzem magam, tudod régóta húzódott az ügy, mindig csak halogattam, 
    de már muszáj volt pontot tenni a végére! 
    No, hát akkor vágjunk bele a kérdésekbe! Mivel a Rough Silk nem egy kezdõ 
    banda, hisz a Symphony Of Life már a hatodik albumotok, és úgy vélem, igazán 
    nagyszerû munkát végeztetek! Tudnál mondani pár szót az album születésérõl? 
    
    A dalokat Nils, a gitárosunk és jómagam írtuk, a szövegek az én lelkemen száradnak. 
    Két dalt a basszerosunk, Ralf Schwertner írt. Sokat dolgoztunk az anyagon, 
    mert kicsit vissza akartunk térni a Circle Of Pain (1996-os album) vonalához, 
    mivel úgy gondoltuk, az volt az eddigi legjobb anyagunk, de aztán a végén 
    valami egészen új dolog kerekedett ki. Beletettünk mindenféle világzenei elemet, 
    hangszereket, no meg ugye az album konceptalbum a szövegeit tekintve, szóval 
    ez eleve meghatározott egy irányt. Nagyon meg vagyok elégedve a végeredménnyel, 
    azt sikerült összehozni, amit akartunk. 
    El tudnád mesélni a zenekar színes múltját, történetét, hiszen sajnos Magyarországon 
    nem túl jól ismernek benneteket - egyelõre, de most rajtunk is múlik, hogy 
    ez megváltozzon! 
    Haha, hát persze, érdekesebb, ha ismeritek a részleteket! Szóval az elsõ albumunkat, 
    a Roots of Hate -et 1993-ban Stefan Kaufmann -aki az Accept-ben dobolt és 
    most az U.D.O.-ban gitározik - producelte, ez az album Japánban be is futott, 
    de sajnos Európában nem, mert itt éppen akkor tombolt a grunge, a Nirvana, 
    Pearl Jam, meg a többiek. Turnéztunk Roger Chapman-nel és a Saxon-nal, aztán 
    jött a következõ album, a Walls of Never, majd turné Európában a Helloween-nel. 
    A harmadik album, a Circle of Pain volt, ami szerintem a legjobb albumunk 
    volt, a stílusok keveredése miatt az újhoz tudnám hasonlítani. Persze most 
    már úgy gondolom, az új a jobb, de azért még ezt a régit is szeretem, haha! 
    Persze a harmadik album után is egy csomót turnéztunk, például DIO-val, a 
    Deep Purple-lel és az Accept-tel. A következõ lemez a Mephisto volt, ezzel 
    a Whitesnake, turnéján vettünk részt, de persze játszottunk másokkal is. Ekkor 
    kerültünk elõször kapcsolatba a Savatage csapatával és Jon Oliva-val. Aztán 
    egy énekes-csere következett be, jött Thomas Ludolphy, a Beyond the Sundown 
    albumunkon már õ énekelt. Másodszor is turnéztunk Savatage-ékkel, mivel nagyon 
    megkedveltek minket, így újra meghívtak minket. Jon Oliva ezen a turnén ajánlotta 
    fel, hogy a leendõ, új albumunknak társproducere lesz. Eredetileg a teljes 
    producelést szerette volna elvállalni, de a Savatage késésben volt a saját 
    felvételeinek elkészítésével, ezért csak a társproduceri munkákra jutott ideje. 
    Emellett duettet énekelt Thomas-szal a Lucifer címû nótában, ami szerintem 
    szintén sokat adott nekünk; meg különben is nagyon kedves és nagyvonalú volt 
    részérõl a segítség! Hát most meg itt vagyunk az új lemezzel! 
    Valóban nagyon színes és szép a múltatok, és remélem a jövõtök is hasonló 
    dolgokat tartogat! No de menjünk tovább! Ami azt illeti, a Rough Silk zenéje 
    nem egy egyszerû dolog, sokféle stílusjegybõl tevõdik össze. Kik befolyásolták 
    a zenei ízlésedet azon évek alatt, amíg ismert zenész lettél? 
    Számomra, mint billentyûsre leginkább John Lord, a Deep Purple-bõl, vagy Greg 
    Almond az Almond Brothers Band-bõl, aztán a slide-gitárt illetõen például 
    a nagyszerû filmzene-szerzõ és muzsikus Ry Cooder (õt például a Párizs, Texas 
    c. filmbõl ismerhetjük - megj.: Gy.M.) . De mindenféle zenét szeretek, az 
    egészen kemény metáltól, mint a Slayer, vagy az Anger, a Megadeth-en keresztül 
    az olyan énekesekig, mint Bruce Springsteen vagy Bob Dylan. Szeretem a dzsesszt 
    is, vagy a country-t, szóval nagyon nyitott vagyok mindenféle jó zenére. 
    No, és hogyan jött össze a Breaker Records-szal a szerzõdés? Úgy vélem 
    Udo egy jó pár reményteli csapatot gyûjtött a kiadójához!  
    Mint említettem már, az elsõ albumunkat Stefan Kaufmann producelte, szóval 
    így régi az ismeretség Udo-val is. Ha közeli barátok nem is lettünk, de jól 
    ismertük egymást már akkor is, aztán késõbb turnéztunk is az Accept-tel, szóval 
    találkoztunk újra, ugyanaz a menedzsment volt mögöttünk is egy ideig, tehát 
    folyamatos volt a kapcsolatunk. Amikor a kiadóját megalapította, meg is örültünk 
    neki, mert megbíztunk benne, sokat segített nekünk, szóval minden nagyon klasszul 
    ment vele. Hálásak vagyunk neki a lehetõségért, mert tényleg odafigyel a csapataira. 
    
    Hát ilyen régi kapcsolatra alapozva valóban megnyugtató érzés lehet nála 
    dolgozni! Kíváncsi lennék, hogy amikor a dalokat írjátok, a zene, vagy a szöveg 
    születik-e meg elõbb? 
    Részemrõl elõször a szövegek születnek meg, de ha Nils írja a zenét, akkor 
    néha csak késõbb írom meg hozzá a szöveget. De ha a zene is az én munkám, 
    akkor korábban jön a szöveg, aztán a dallamok. Persze ez a sorrend nagyban 
    függ attól is, hogy egyedül írja-e az ember a dalt, vagy valaki mással együtt. 
    Egy közös hangulatból mindig kicsit más lesz, mint amit az ember egyedül hozna 
    össze. 
    Ami a dalszövegeidet illeti, nagyon felnõttes gondolatokat tartalmaznak, 
    emellett versként is remekül megállnák a helyüket, nekem nagyon bejönnek! 
    De nem biztos, hogy egy tizenéves rajongó megértheti, átérezheti õket. Mi 
    a rajongóitok véleménye a szövegekrõl? 
    Eleve nem igazán túl fiatalok a rajongóink, elvégre nem egy Hammerfall, vagy 
    ilyesfajta csapat vagyunk. Úgy tudom, hogy a java részük szintén kedveli a 
    szövegeket, persze akik nem tudnak angolul, azoknak csak a zene marad, haha! 
    Nekem mindenesetre nagyon fontos, hogy jó szövegeink legyenek, tudod, én félig 
    angol vagyok, tehát nekem nem ügy az angol szövegírás, különösebb erõfeszítés 
    nélkül megfelelõen ki tudom fejezni a gondolataimat. De ha valakinek csak 
    a zene miatt tetszik a Rough Silk, az is nagyon boldoggá tesz! 
    Elmesélnéd, mi rejtõzik az album koncepciója mögött? Olvastam ugyan a történetrõl, 
    de kíváncsi lennék, hogy mennyi benne a saját élmény!  
    A sztori valahol a saját sztorim, hiszen egy zenészrõl szól az album, aki 
    keresztül-kasul beutazza a világot a zenekarával, mindenféle emberrel találkozik, 
    akik mind más és más szeletét mutatják be a valóságnak, a srác különbözõ kultúrákat 
    ismer meg. Benne van az is, hogy a new age, a cyberspace problémákat rejt 
    számunkra, a társadalom nem egészen olyan, amilyennek lennie kéne. Természetes, 
    hogy vannak benne önéletrajzi ihletettségû dolgok, tapasztalatok, hiszen a 
    Rough Silk mellett másokkal is zenéltem, mint például Axel Rudi Pell, vagy 
    Roland Grapow, vagy tavaly a Crimson Glory-val turnéztam. Tehát pár alkalommal 
    valóban bejártam a világot a zeném segítségével, és ezek a hatások nyilvánvalóan 
    megmutatkoznak az album sztorijában is, persze kiegészítve némi fikcióval. 
    
    Így már érthetõ, hogy miért állnak olyan közel hozzád a szövegek! Nekem 
    a Lucifer a kedvenc dalom, nem is kimondottan Jon Oliva miatt, hanem pont 
    a szövege miatt, ugyanis egy XIX. századi nagy magyar drámára emlékeztet a 
    látásmódja. Mi a véleményed a hitrõl, a vallásról?  
    Maga a Lucifer " sztori a sztoriban". Lucifer, a Gonosz, és Isten 
    szövetségre lépnek, hogy visszahódítsák az embereket, akiket már jobban érdekel 
    a valóságnál, az életnél egy videójáték, vagy akik a számítógépek mesterséges 
    világában süllyedtek el. A legnagyobb problémájuk, mind Istennek, mind Lucifernek, 
    hogy mivel õk az emberek képzeletébõl táplálkozó lények, egyszerûen elveszítik 
    a létezésük okát, hiszen más veszi át a helyüket, tehát mindenképpen vissza 
    kell szerezzék az emberek figyelmét. A szöveg tulajdonképpen paródia, tele 
    van ironikus dolgokkal, humorral. Ettõl függetlenül hiszem, hogy van Valaki 
    vagy Valami, nem tudom, hogyan tudnám megnevezni õt, viszont a vallásokat 
    az emberek csinálták, hogy ezzel a magukra hagyatottságukat enyhítsék. Tehát 
    van Valaki, akit nem ismerünk, és a világon senki sem lehet képes arra, hogy 
    teljesen fel tudja fogni, meg tudja érteni, mert egyszerûen ez az egész túlontúl 
    hatalmas az emberi elme számára. 
    Ez bizony nagyon valószínû, hogy így van! No de beszéljünk kicsit a Rough 
    Silk mellett végzett stúdiózenészi, vendégzenészi munkáidról is, hiszen sok 
    hírességgel volt alkalmad dolgozni! Van valami emlékezetes élményed? 
    Valóban, nagy dolog számomra, hogy rengeteg nagyszerû zenész segítségére lehettem! 
    De a legfontosabbak számomra mégis a Rough Silk dolgai, remek helyeken játszottunk 
    már, például a Wacken fesztiválon is. Olyan sok remek bulin játszhattam, hogy 
    nem tudnék kiemelni semmit sem, annyi jó élményem gyûlt össze. De mégis mindig 
    a saját dolgaim, a Rough Silk és a szólóanyagom jelentik a legtöbbet. A legnagyobb 
    mégis talán az volt, amikor Dél-Amerikában voltunk, épp a születésnapom volt, 
    és a koncerten ötezer ember énekelte nekem a "Happy birthday" -t. 
    Ez igazán megható volt. De volt pár hülye esetem is, például a vesekövem, 
    ugyanis vittem magammal turnézni a Freedom Call-lal, haha, szóval volt már 
    egy kisebb mûtétem elõzõleg, és nagyon sokszor és sürgõsen kellett a mellékhelységbe 
    távoznom, azaz ki kellett mennem koncert közben többször is a színpadról, 
    hogy pisiljek... Hahaha! 
    Mit gondolsz az Internetrõl, az információs világról? Lehet, hogy hamarosan 
    teljesen átveszi az irányítást az emberek élete felett? 
    Nem hiszem, hogy csak az Internet, vagy a számítógépesítés a ludas a problémákban. 
    Mindent a divat ural, ez igaz a zenére is, tudod, van pár zenekar, akik a 
    trendeken lovagolnak, kópiák, vagy a már a kópiák kópiái... Hát ez az a dolog, 
    amit igazán utálok. A hetvenes évek, vagy a nyolcvanas évek eleje még sokkal 
    emberibb volt. Ha valaki "csak" jó volt, megvolt a lehetõsége a 
    felemelkedésre, ha egy csapat klassz dalokat írt, volt esélyük az ismertté 
    válásra. Ma csak az számít, hogyan öltözöl, vagy van-e kard a kezedben - haha 
    - ettõl leszel piszokul metálos. De a zene mindenhol ugyanolyan egysíkú és 
    fantáziátlan, ez pedig nem nagyon tetszik nekem. 
    No akkor most egy igen-igen lökött kérdésem lenne. Gondolom van otthon 
    számítógéped. Elmondanád, mi volt a legfurább dolog, ami takarításkor kipottyant 
    a billentyûi közül?  
    Hahaha!!! Persze, van számítógépem, de lehet, hogy nem tisztítom elég alaposan, 
    semmi fura cuccra nem emlékszem. Meg ha nem feledem el, le is szoktam takarni. 
    Haha! 
    Miket hallgatsz otthon, vagy vezetés közben?  
    Hát eléggé sokszínû zenéket. Egyrészt szeretem a metált, ha metált hallgatok, 
    akkor a keményebb dolgokat, Slayer-t, vagy Testament-et. De nagyon szeretem 
    a House Of Lords-t, a hard rock csapatokat, Joe Lynn Turner-t, meg minden 
    jó énekessel bíró csapatot. Amit nem nagyon csípek, az a power metal, vagyis 
    csak a legkeményebb power bandákat kedvelem igazán. De sok rockzenét hallgatok, 
    sõt, néha country-t is, meg a már említett Dylan vagy Springsteen stílusú 
    srácokat. 
    No most aztán tényleg egy elszállt asszociációmmal kell bevezessem a kérdésemet. 
    Pár éve az egyik magyar TV csatornán volt egy rajzfilmsorozat, egy szintén 
    Ferdy nevû kedves és találékony békáról szólt, hát bizony a nevedrõl õ jutott 
    elsõre eszembe... Szóval emiatt lennék kíváncsi rá, hogy szereted-e a filmeket, 
    és milyenek tetszenek igazán? 
    Igazán a jól megcsinált filmeket szeretem, például Tim Burton filmjeit, de 
    közel állnak hozzám a vígjátékok is. Igazán nincs kimondott mûfaji kedvencem, 
    nem kizárólag akció vagy horror filmeket nézek, az a lényeg, hogy valóban 
    jó film legyen. Vannak jó és rossz horrorok, vagy jó és rossz vígjátékok, 
    szóval ez a legfontosabb, a minõség! 
Utoljára hagytam: jöttök-e Magyarországra 
    koncertezni? 
    Remélem hamarosan, én legalábbis szeretném, ha minél elõbb mehetnénk! 
    Hát akkor köszönöm az interjút, és vigyázz a vesédre! Óvakodj a kövektõl! 
     





