 
  
 
  
 
  
 
  
 A 
   pécsi Noisefield zenekar nem tegnap kezdett el zenélni! Elõdje a Nervous 
  Playground már 1992-ben szép sikereket ért el! A mostani felálllás pedig igen 
  reményteli... Kérdéseinkre a csapat mozgatórugója Dave, valamint Atti válaszolt!
A 
   pécsi Noisefield zenekar nem tegnap kezdett el zenélni! Elõdje a Nervous 
  Playground már 1992-ben szép sikereket ért el! A mostani felálllás pedig igen 
  reményteli... Kérdéseinkre a csapat mozgatórugója Dave, valamint Atti válaszolt!
  Honnan jöttetek, hová tartotok? (Ez egy olyan kérdés hogy akármit lehet rá 
  válaszolni, pont az az érdekes hogy ki hogy értelmezi.)
  Dave: 1991-ben alakítottuk meg a zenekart - Nervous Playground néven. Tizenévesek 
  voltunk, tele álmokkal és ötletekkel. Elkezdtünk zenélni mindenféle kompromisszum 
  nélkül, és saját magunkat adtuk a dalokba. 1992-ben felvettünk egy demot "SomeWhere 
  In The Universe - A3" címmel. Aztán rövidesen egy "kis" szünet 
  következett, aztán 1999-ben újra megalakítottuk magunkat - mivel a felállás 
  némileg megváltozott, és részben egy új dolgot szerettünk volna csinálni, ezért 
  a nevet is megváltoztattuk NoiseField-re. Régen a zenélésünk úgymond nem annyira 
  volt tudatos - azt játszottuk ami nekünk tetszett, és nem törõdtünk azzal, hogy 
  az tetszik-e másoknak. Sokszor talán túlságosan is ebbe az irányba mozogtunk. 
  Az újjáalakulásunkkor azonban kicsit kívülrõl is elkezdtük szemlélni magunkat, 
  és azt tûztük ki célul, hogy a mûvészet és a közönség ízlése közötti határvonalon 
  próbálunk meg egyensúlyozni, hogy úgymond a kecske is megmaradjon és a káposzta 
  is jóllakjon - vagymi ;] Atti: Én azt hiszem teljesen átlagos háttérbõl jövök, 
  már ami a rockzenei pályán annak számít: 15 évesen kezdem a zenét nem csak hallgatni, 
  hanem mûvelni is :). Eleinte a számítógépet nyüstöltem egy osztálytársammal 
  -szólt is valahogy. Aztán rájöttem, hogy izgalmasabb élõben játszani igazi hangszeren, 
  így belevágtam a fejszét a basszusgitárba... ;) Évek teltek el viszonylagos 
  tétlenséggel, de közben sokat gyakoroltam, némileg megtanultam szólógitáron 
  is játszani. Talán ennyit az elõzményekrõl. Hogy hová tartok? Szeretnék még 
  többet zenével foglalkozni. Titkos vágyam, hogy talán egyszer filmzenét írhatok. 
  Az igazat megvallva nem akarok csak a "rockzenéhez" kötõdni, szeretném 
  kipróbálni magam -ha az idom és a lehetõségeim engedik- több zenei irányzatban 
  is. Szóval nem tekintem lezártnak a NoiseField fejlõdését sem, akár úgy, hogy 
  valamelyest kilépünk a MeanWhile által ránk került "skatulyából" is... 
  
  Mióta mûködik a zenekar ebben a mostani felállásban?
  Dave: A mostani felállásban 2001 õsze óta, ugyanis akkor csatlakozott hozzánk 
  Petra. A többiekkel már 1999 óta játszunk együtt, de Roland az eredeti Nervous 
  Playground felállásban is velem zenélt már.
  Akkor bizonyára összeszoktatok már. Mennyi idõ kell ahhoz hogy egy zenekar 
  igazán összecsiszolódjon? Illetve kell -e egyáltalán hogy összeszokjanak a tagok, 
  vagy az a jó, ha mindenki hozza a saját egyéniségét mindennemû alkalmazkodás 
  nélkül?
  Dave: Feltétlenül szükséges az összeszokottság. Természetesen mindenkinek megvan 
  a saját stílusa, amit jó, hogyha hoz, de mindenképpen kell egy idõ, amíg kiismerjük 
  egymást, hogy ki mire számíthat, ki milyen stílusban mozog otthonosabban. Nincs 
  két egyforma zenész, és ahhoz, hogy tudjam, hogy egy adott gitártémára milyen 
  ötletek merülhetnek fel dobra, vagy basszusra, ahhoz tudnom kell, mi az, ami 
  biztosan be fog válni. Vagy az énektémák megírásánál is kell például figyelni 
  arra, hogy kinek milyen a hangfekvése, mit bír el... Szóval ez ebben a zenei 
  stílusban sokkal inkább így van, szükséges az összeszokottság, aminek az elérése 
  minden esetben más lehet, sõt ugye mindannyian folyamatosan is változunk, úgyhogy 
  én ezt inkább egy folyamatként látom. Atti: Mivel én kerültem be legkésõbb a 
  zenekarba -mint hangszeres-, így azt mondhatom, hogy mindenképpen el kell telnie 
  valamennyi idõnek ahhoz, hogy összeszokjunk, fõleg, ha olyan komplex zenét akarunk 
  játszani, mint amilyen a MeanWhile. Szóval nekem 2-3 hónap kellett, hogy beilleszkedjek. 
  Ami a saját egyéniséget illeti, szerintem ilyen kis létszámú csapatnál sokkal 
  jobban érvényesül a tagok személyisége, mintha többen volnánk.
  Elég progresszívnek nevezhetõ zenét játszotok. Eleve úgy indult, hogy ilyen 
  stílusban zenéltek, vagy ez már egy kiforrott, kialakult dolog?
  Dave: Mint említettem, tizenévesen kezdtünk el zenélni, és azt kezdtük el megcsinálni, 
  amit szerettünk volna. Ez nem volt annyira nagyon tudatos, inkább azt adtuk, 
  amink volt - amilyen zenei hatások értek bennünket, az fakadt ki belõlünk is. 
  Jelenlegi célunk az, hogy egy olyan dolgot tudjunk megvalósítani, ami igazából 
  még nem sok zenekarnak sikerült - hogy úgy legyünk "mûvésziek", hogy 
  ez ne váljon öncélúvá, hanem egy szélesebb közönség számára is élvezhetõ legyen. 
  Atti: Amikor csatlakoztam már szinte teljesen kész zenei elképzeléseket találtam 
  a zenekarban, de úgy érzem teljes mértékig azonosulni tudtam vele. Sõt a demón 
  hallható anyaghoz sikerült hozzájárulnom némi billentyû hangzással is, úgyhogy 
  a finom részletek mindig menetközben alakultak ki. Szóval amit most NoiseField-es 
  sound-nak, feelingnek nevezünk az már ott volt valahol a Nervous körül is, csak 
  valahogy most naprakészebben szólal meg. Ez magyarázható azzal is, hogy az egyéni 
  játékstílusunk -a zenénk hangsúlya- viszonylag állandó, csak a díszítések kerülnek 
  mindig máshova.
  Én a Meanwhile c. demotokat hallottam, hogy tetszik az embereknek ez a fajta 
  zene? Van rá igény?
  Atti: Biztos, hogy van ránk igény, még sosem koncerteztünk teljesen üres teremben, 
  viszont azt is elmondhatom, hogy a Népstadion (a BS-t nem is említem :) nem 
  a mi produkciónkra fog megtelni... Az eddigi visszajelzések szerint természetesen 
  van még hová fejlõdni, de a dolog szerintem egyáltalán nem reménytelen :) Dave: 
  Van igény, minden helyen, ahol játszunk, teltház van, és mindenki autogramot 
  kér az utcán ;? Magyarországon nincs még meg a kultúrája ennek a stílusnak, 
  de szerintem csak idõ kérdése, hogy az emberek felocsúdjanak és ne a Kozsó-moslékra 
  pazarolják idejüket-pénzüket-figyelmüket. Vagy ez nálam túlzott optimizmus?
  Mivel az egész kiadvány /a Meanwhile/ angolul íródott, gondolom külföld felé 
  szeretnétek nyitni. Mennyivel jobbak egy magyar zenekar esélyei külföldön, és 
  miért?
  Dave: Egy magyar zenekar mindenképpen hátrányban van. Itthon azért, mert angolul 
  nem szívesen adják ki a dalait, külföldön pedig nehéz egy Kelet-Európai országból 
  származó csapatnak - akárkik legyenek is - lemezszerzõdéshez jutni. Atti: Magyar 
  zenekarok külföldi sikereirõl eddig csak legenda szintjén hallottam, bár a közelmúltban 
  több banda is sikeresen méretett meg a külföldi porondon... Természetesen kíváncsian 
  várom a külföldi kiadók érdeklõdését, de addig is az a véleményem, hogy a rockzene 
  nyelve az angol, és talán kezd lehullani a Kárpát medencében élõk fejérõl az 
  a gõg, hogy csak körülöttük forog a kulturális világ, lassan egyre többen tanulnak 
  nyelveket, közöttük is kiemelten az angolt, így szerintem lassan megérik a dolog. 
  Hogy nézne például ki például, ha eredeti francia sanzonokat csak azért kellene 
  magyarul énekelni, mert az úri közönség alaposan le van maradva bizonyos fokú 
  mûveltség területén... :) ...Bocs, ha ezzel megsértem bárki nemzeti érzületét, 
  megnyugtatásul közlöm, hogy magyar dalokat én sem szívesen hallgatok, vagy énekelek 
  angolul. Dave: Terveinket illetõen - mi nem akarunk kis hazánkba "bebábozódni". 
  A SomeWhere demonak is volt külföldi visszhangja: a rajta hallható "Sense 
  Of A Blue Night" címu dalt egy dán kereskedelmi rádió hónapokig játszotta 
  rendszeresen fõmûsor idõben, és a kaliforniai Wild Rags Top 100-as listáján 
  pedig 82-dik helyezést értünk el vele - 1993-ban (!!!).
  Hol szoktatok fellépni? Mekkora sikerrel?
  Dave: Eleddig szinte csak a Dunántúlból jutott ki nekünk, közelebbrõl pedig 
  jobbára itt Pécs környékén játszottunk. Ha a pécsi viszonyokat nézzük (nagyon 
  szegényes rock élet van városunkban), akkor még talán sikeresnek is mond6juk 
  magunkat ;]
  Terveztek albumot is majd?
  Atti és Dave, szinte kórusban: Természetesen. ;]
  A zenéteket hallgatva észre lehet venni, hogy az informatika lehetõségeit 
  is kihasználtátok a dalok elkészítése során. Szerintetek segít a zenészeknek 
  a számítástechnika? Mire lehet használni?
  Atti: Eddig csak felvételek készítésénél és keverésénél használtuk a számítástechnikát. 
  Sok elõnye van természetesen, de azt is megtanultuk, hogy kell hozzá olyan szaktudás, 
  ami túlmutat a hard- és software-ek puszta ismeretén és használatán. Hiába van 
  (sajnos még nincs) stúdió minõségû hangrögzítési lehetõsége az embernek, tudni 
  kell azt is, hogy pld. mi az a decibel, és mennyit szabad belõle fogyasztani, 
  hogy meg ne ártson :)
  Tipikus kérdéseim következnek: Mi a véleményetek a magyar rockzene helyzetérõl?
  Dave: Katasztrofális. Itt sajnos az átlag magyar megelégszik az igénytelen moslékkal, 
  elmegy diszkóba, hogy részegen felszedjen valami csajt, és az már abszolút nem 
  lényeg, hogy a háttérben milyen vályú-teknohang csörömpöl éppen. Másnap meg 
  még meg is veszi talán a cd-t, hogy "na, erre buliztunk, milyen jó is volt". 
  Tõlünk most már nem csak nyugatabbra, de már északabbi szomszédainknál, meg 
  az õ szomszédjuknál is rendkívüli igény fogalmazódott meg az ifjúság körében 
  az igényes élõzenére. Ott egymást érik a klubok, amelyek nem hétrõl hétre, de 
  szinte napról napra dugig vannak emberekkel, és a rock zenésznek nem azt kell 
  számolgatnia, hogy még hány hétig zenélgethet, és mikor kell a puszta életben 
  maradása érdekében a hangszerét eladni, vagy a zaciba bevinni. Ezt most kicsit 
  kisarkítottam, de kõbe vésett tény az, hogy ha nem lenne alap kiindulási helyzetbõl 
  minimum tízezrekkel deficites egy koncert leszervezése, akkor mi is többet koncerteznénk.
  Mi a véleményetek az Internetrõl és a benne rejlõ lehetõségekrõl? Az online 
  magazinokról, pl Rock Gyémántok?
  Atti: Mindenképpen nagy lehetõséget látok benne, hiszen a zenekaron belül is 
  sokszor tartjuk a kapcsolatot interneten, illetve IRC-n. Petra is az internetnek 
  köszönhetõen került a csapatba. Az online magazinok -közöttük kiemelten a Rock 
  Gyémántok- fontos helyet töltenek be a zenei életben, hiszen a nyomtatott kiadványokkal 
  szemben adva van a nagyobb interaktivítás lehetõsége. Nem is beszélve arról, 
  hogy egy papíron terjedõ újság sohasem fog úgy megszólalni, mint pld. egy hangkártyával 
  felfegyverzett "olvasó" "kezében" a Ti munkátok :). Az Internet 
  hátulütõje viszont az a jól ismert jelenség, hogy szabadon terjednek a -nem 
  kis költségbe került- felvételek. De hát érthetõ, hiszen oly' nagy a kísértés. 
  Talán erre is jó választ adott a NoiseField azzal, hogy mindig igyekszünk magas 
  színvonalú cd-borítókkal elkáprázatni, meglepni azokat az általunk nagyra tartott 
  Barátainkat, akik jog-tisztán szerzik be a kiadványainkat. És persze nem utolsó 
  sorban ott vannak az élõ fellépések, amit semmi sem pótolhat... 
  Dave: Mi az az internet? (hehehe) Nagyon hasznos és jó dolog, bár szerintem 
  sokkal több rejlik benne, mint amit eddig kiaknáztunk. Ennek ugye fõleg anyagi 
  okai vannak, sokan nem tehetik meg, hogy órákig bóklásszanak a hálón, de fent 
  jelen lenni érdemes, mert napról napra többen neteznek. Az online magazinok 
  is nagyon hasznosak. A papírral összehasonlítva ez bármikor elérhetõ és up-to-date. 
  Ráadásul nem kell kivinni a papíros kukába ;] (a vasat nem oda gyûjtik - hehe 
  ;])
  Mit mondanátok még el nekünk, ami esetleg kimaradt?
  Dave: Emberek! Járuljatok hozzá aktívan a hazai Rock élet fellendítéséhez: járjatok 
  koncertekre rendszeresen! Nem lehet még a család sem akadály - erre itt vagyok 
  én élõ példának!!! ;] Sõt! Szükség van a felnövekvõ rock-nemzedékre is ;] Köszönjük 
  a Rock Gyémántoknak: Robnak és Angelnek az inter-you-t!
  Angel
  www.noisefield.hu 





