Július 
  23-án - Lenke napján - kaptam telefonvégre e kedves nyári 
  névnap hangulatához cseppet sem illõ, ám annál 
  dögösebb zenét játszó IN FLAMES dobosát, 
  Daniel Svensson-t. Az In Flames szeptemberben jelenteti meg következõ 
  sorlemezét Reroute To Remain címmel, ennek kapcsán volt 
  lehetõségem szóba elegyedni a svédek bõrnyûvõjével.
Szia Daniel! Jó reggelt - már 
  persze ha neked a 11 óra reggel van még...
   Igen, igen, reggel van a javából!
  Jól aludtál?
   Köszi szépen, jól, bár egy kicsit keveset...
  No, ha elég frissnek érzed magadat, el is kezdhetnénk 
  a beszélgetést! Az új albumotok a hatodik sorlemez lesz, 
  az ötödik a Nuclear Blast kiadásában. Elégedettek 
  vagytok az eddig elért eredményeitekkel, az új albummal?
   Tudod, minden album egyre jobb és jobb lett, persze mindig akadt 
  valami, amit lehetett volna még jobban csinálni, utólag 
  jön csak rá ezekre az ember. Ha az ember valami alkotó tevékenységet 
  csinál, ha mûvész, mindig jobbat és jobbat akar, 
  sosem lehet elégedett teljesen.
  És az új album még jobb lett az eddigieknél, 
  mit gondolsz?
   Pillanatnyilag úgy tûnik, hogy igen, ez lett az eddigi legklasszabb 
  albumunk. Tudod, most kicsit másképp dolgoztunk, mint eddig, ez 
  volt az elsõ alkalom, hogy voltak az album felvételének 
  igazi elõkészületi munkái. Bevonultunk egy kis házba 
  vidéken, Svédországban, és itt csak mi öten 
  voltunk ott, a zenekari tagok, senki sem volt velünk. Kétszer egy 
  hétig éltünk így, összezárva pár 
  cuccal, amivel felvettünk a dalokat. Minden dalt összeraktunk, felvettünk, 
  átrágtunk tüzetesen, volt idõnk rá így, 
  hogy kiválogassuk a legjobb dolgokat, meghallgassuk és elemezzük, 
  hogy mi hogyan lenne jobb. 
  Elég volt ez az idõ arra, hogy minden dalt megírjatok?
   Tulajdonképp nem az összes dal született itt, de a nagy 
  részük igen, és erre elég volt az idõ.
  Szóval az elmúlt évek turnéi alatt nem nagyon 
  volt idõtök a dalírásra...
   Tudod, ha az ember turnézik, ugyan egy koncert nem vesz el olyan 
  sok idõt a napból, csak pár óra a felkészülés 
  meg a játék, de ilyenkor az ember teljesen más hangulatban 
  van, nem a dalírás az elsõ, ami eszünkbe jut, ha épp 
  nem vagyunk a színpadon. Az írásra akkor van idõ 
  és ihlet is, amikor hazaérsz egy turnéról, és 
  kicsit pihentél. Ilyenkor fel kell elõször dolgozni az élményeket, 
  aztán lehet nekiülni a zeneírásnak. 
  Szerinted fárasztó dolog a turnézás?
   Voltaképpen nem hiszem, hogy az lenne, imádunk turnézni, 
  imádunk élõben fellépni, minden albumunkat megturnéztattuk 
  eddig. Persze néha belefárad az ember, de leginkább az 
  öröm a jellemzõ érzés ilyenkor, nagyon sok energiát 
  ad egy jó koncert!
  Van olyan hely a földön, ahová eddig még nem jutottatok 
  el és szeretnétek feltétlenül ellátogatni?
   Hát, Ausztráliában még nem voltunk, azt azért 
  még meg kéne csípni! 
  Igen, elég messze van, de egy napon biztosan figyelhetitek majd a 
  közönség elsõ soraiban headbangelõ kengurukat 
  is!
   Igen, hahaha!
  Miben különbözik, és miben lesz az eddigiekhez hasonló 
  az új album?
   Nem hiszem, hogy akkora különbségek lennének, mint 
  az emberek esetleg gondolják. A legfõbb különbség 
  talán az, hogy több dallamot visznek a gitárok, átvettek 
  az énekdallamok szerepébõl egy keveset, persze azért 
  minden maradt olyan dallamos, mint volt. Szóval néha az ének 
  viszi a dallamot, de az eddigieknél gyakrabban a gitár. Az éneket 
  most inkább egyedi hangszerként használtuk, sokkal dinamikusabb, 
  mint volt. 
  De gondolom azért a gitárokban is megmaradt az az erõ, 
  ami eddig is volt...
   Természetesen, de már nem arra törekedtünk, hogy 
  olyan komplex módon írjuk a dalokat, ezzel az elõkészületi 
  munkával sokat segítettünk magunkon, azt hiszem, volt lehetõségünk 
  rendesen kielemezni a kész anyag felvétele elõtt, tudtunk 
  változtatni, ha valami nem tetszett. Ezelõtt sosem csináltunk 
  ilyet, csak próbáltuk a dalokat, aztán felvettük - 
  szóval sokszor már késõ volt, mire valójában 
  rendesen végig tudtuk hallgatni a dalokat, nem volt lehetõségünk 
  már kicserélni valamit, ha nem tetszett. Most leülhettünk 
  és meghallgathattuk mindet.
  Tehát akkor az album elkészítésében is 
  fejlõdtetek, nem csupán zeneileg...
   Igen, ez így igaz.
  Van valami szimbolikus jelentése az album címének? (Reroute 
  To Remain - Visszatérés a megmaradáshoz - GyM)
   Olyasmit akar kifejezni, hogy különbözõ utakon járunk, 
  különbözõ utakon tudunk eljutni a gyökereinkhez, 
  a haladást jelképezi a stagnálással szemben, a változásokat, 
  amiket végigélünk, amik hatottak az életünk alapjaira.
  És Te személy szerint hova vezetheted vissza a saját 
  zenei gyökereidet?
   Nehéz egyetlen dologra tenni a hangsúlyt, annyi minden volt, 
  csak a hétköznapi életet véve alapul, kezdve azzal, 
  hogy kikkel találkozol, milyen helyekre jársz el, rengeteg emberrel 
  kapcsolatba kerülsz, szóval nehéz kiszúrni A Kezdetet. 
  Még zenekarra sem tudnám igazán visszavezetni.
  Zenészként mik voltak az elsõ élményeid?
   Az elsõ zenekarom, amiben játszottam, még amolyan 
  kölyökcsapat volt, a szüleim garázsában próbáltunk, 
  tizennégy voltam akkor. Az elsõ próbánk közben 
  már megjelentek a szomszédok és élénken tiltakoztak 
  a zaj ellen, õk csak azt hallottak, úgy tûnik... Hahaha!
  És ha mostanság összefutsz ezekkel a szomszédokkal, 
  gratulálnak neked a fejlõdésedhez, a karrieredhez?
   Sajnos nem találkoztunk, mivel elköltöztünk arról 
  a környékrõl, teljesen más városban is lakunk 
  most.
  De biztosan emlékeznek rád...
   Hát, azok után, amit akkor átéltek, ebben egy 
  cseppet sem kételkedem... Hahaha!
  Térjünk vissza az albumhoz! Tudnál kiemelni valamit a 
  nóták közül? Melyik tetszik neked a legjobban, melyiknek 
  a szövegvilága áll hozzád legközelebb?
   Ha a szövegekrõl kérdezel, az eléggé nehéz, 
  mivel Anders írja az összest, az õ fejébõl 
  pattannak ki az ötletek, így igazán én csak azt tudom 
  elmondani, hogy nekem mi a legkedvesebb. Az õ életének 
  az eseményeire, az õ gondolataira alapul, persze tökéletesen 
  át lehet ezeket érezni. Most nem igazán konkrét 
  sztorikat írt meg, inkább egymásba kapcsolódó 
  gondolatok vannak a szövegekbe ültetve, némileg filozofikus 
  lett szerintem. Az én kedvencem az a Cloud Connected, ami egyfajta életszemlélet, 
  egyfajta metafora a létezésre, valami végsõ megnyugvást, 
  Nirvána szerû dolog melletti állásfoglalást 
  tükröz.
  Zeneileg volna mit ajánlanod a dalok közül a hallgatók 
  figyelmébe?
   Van pár teljesen különbözõ hangulatú 
  dal az albumon, úgy értem mindben benne van az In Flames, de nem 
  egysíkúak, van egy akusztikus dal, tiszta énekkel és 
  dobbal, ami eléggé újszerû az In Flames esetében, 
  de én nagyon szeretem! Remélem a rajongóknak is be fog 
  jönni!
  A legutóbbi lemezetek, ami ezelõtt kijött, egy japán 
  koncertlemez volt. Nagyon sok csapat ad ki Japánban felvett koncertekrõl 
  lemezt. Mi ennek az oka, mi más ott, amiért ott veszik fel sokan 
  az élõ albumaikat? Van valami specialitása annak az országnak?
   A specialitások természetesen megvannak, de nem ez a legfõbb 
  ok, nálunk legalábbis nem ez volt... Tudod, ott rendelkezésre 
  állt minden cucc egy jó felvételhez, nem kellett magunkkal 
  vinni külön azt is, nem volt ezzel külön macera, szóval 
  mi csak játszottunk, ahogy szoktunk, csak közben meg volt nyomva 
  a felvétel gomb! Hahaha! Emiatt vettük ott fel az élõ 
  albumot.
  A közönség más, mint Európában?
   Eléggé mások, de nagyon szeretjük õket. 
  Tudod, ott valahogy jobban tisztelik a zenészt, a mûvészt, 
  amikor játszunk, akkor figyelnek, ha vége a számnak, várnak 
  két másodpercet, és akkor kezdenek el tapsolni, de ha Anders 
  beszél, azonnal abbahagyják, figyelik, hallani akarják, 
  mit mond, figyelik, mit játszunk, nem a bulin van a hangsúly, 
  hanem azon, hogy ha elmennek egy koncertre, akkor azt hallják is az elsõ 
  hangtól az utolsóig! Ez nem azt jelenti, hogy nem olyan lelkesek, 
  csak más módon nyilvánul meg a lelkesedésük, 
  inkább a figyelem és a tisztelet az, ami elsõre lejön 
  egy ilyen koncerten számunkra. Fura érzés így játszani, 
  az azért fix!
  Pár hete megfordultatok Magyarországon is a Summer Rocks fesztiválon. 
  Milyen emlékeid vannak errõl a buliról, az országról?
   2000-ben már jártunk Magyarországon, ha jól 
  emlékszem, szóval ez már a második alkalom volt, 
  de az akkori hely nevére sajnos nem emlékszem, de nagyon klassz 
  volt, mindenki nagyon kedves volt velünk már akkor is. Most az volt 
  a legõrületesebb, hogy iszonyú sokan tolongtak az autogramos 
  pultunknál, szóval annyi srác nyüzsgött ott, 
  hogy hihetetlen, hogy ennyire érdekeljük a magyarokat, kicsit kaotikusnak 
  is tûnt, nem láttuk a sorok végét... Ez persze hatalmas 
  megtiszteltetés volt számunkra, épp ezért is nagyon 
  szeretnénk mihamarabb újra visszamenni Magyarországra!
  Sok külföldi csapat szereti a magyar közönséget 
  ezért a rajongásért, ezek szerint ti is ezt tapasztaltátok.
   Igen, bár még csak kétszer voltunk nálatok, 
  de valami olyasmit éreztünk, mintha oda tartoznánk, a magyar 
  srácok közé, õrületes volt!
  A korábbi idõkben elég sok tagcsere volt az In Flames-ben. 
  Mit gondolsz, a jelenlegi felállás egy tartós, véglegesnek 
  tûnõ felállás?
   Jómagam a Whoracle albumnál csatlakoztam a csapathoz, azóta 
  változatlan a felállás. Tudom, hogy eleinte elég 
  sok zûr volt a felállással, de szerintem most nagyon együtt 
  van a banda, már több, mint négy éve, szóval 
  szerintem ha még mindig élvezzük a rengeteg turné 
  után is, hogy együtt lógjunk, mászkáljunk, 
  akkor lehet valami, ami komolyan összetart minket. Szerintem ez a lehetõ 
  legstabilabb In Flames felállás!
  Olyan vagytok akkor, mint egy zenészcsalád?
   Olyasmi, igen, mint egy nagy család...
  És mi a helyzet a barátnõkkel? Õk hogy viselik 
  azt, hogy alig vagytok otthon, hogy rengeteget turnéztok?
   Hát, azt hiszem, iszonyú nehéz lehet nekik, elég 
  sokat kínlódhatnak emiatt, mert tényleg nagyon sokat vagyunk 
  távol. Persze, ha otthon vagyunk, megpróbálunk olyan sokat 
  együtt lenni velük, amennyit csak lehet. De nagyon nagy tisztelet 
  illeti meg õket azért, hogy elviselik ezt a sok egyedüllétet!
  Mi volt a legfurább kaja, amit a turnék során megkóstoltál?
   Hát, természetesen Japánban volt, haha, van ugye a 
  szusi (friss, nyers halból készült japán "csemege" 
  - GyM). Az étterem, ahová elvittek minket szusit enni, egy 
  hatalmas akváriummal volt felszerelve, ott úszkáltak a 
  halak, aztán amikor bementünk enni, mondta a pincér, hogy 
  mutassuk meg, melyik halból kérjük az ebédet... Hát, 
  elég szörnyû volt látni õket, ahogy ott úszkálnak, 
  aztán meg viszontlátni õket nemsokára a tányéron...Huhh, 
  kissé kiráz a hideg most is, ha visszagondolok rá...
  El tudom képzelni...Haha!
   Hát, valóban, meg fogom gondolni százszor eztán, 
  hogy egyek-e szusit...Nem sok kedvet érzek hozzá ezek után, 
  hahaha!
  Van valami vicces sztorid, amin a rajongók is nevethetnek egy jót, 
  olyasmi, ami a turnék során történt veletek?
   Mindig rengeteg ilyesmi történik, de nem tudnék kiemelni 
  semmit, persze rengeteget tréfálkozunk egymással, muszáj 
  is, mert különben nem lehetne hónapokig kibírni együtt 
  a turnébuszban! Sokat kell ökörködnünk, ami levezeti 
  a feszültségeinket. 
  Mit vártok az új albumtól? Vannak még új 
  lehetõségek egy újabb réteg meghódítására?
   Hát, nagyon reméljük! Ez eddig a legjobban kidolgozott 
  albumunk, úgy hiszem, ezzel még több ember lesz elégedett, 
  mint az eddigiekkel. Meg aztán turnéztunk a Slipknot-tal februárban 
  Nagy Britanniában, aztán az USA-ban meg a Soulfly-jal nyomtuk 
  két hónapig, szóval ezek nagyon jó lehetõségek 
  voltak, hogy egy másik közönségréteg felé 
  is bemutatkozzunk, sok új arc ismerkedett meg a zenénkkel. Az 
  új album meg szerintem igazán klassz lett, szerintem biztosan 
  fog sok új arcot is az In Flames mellé állítani.
  Fiatalabb, vagy inkább idõsebb réteget képvisel 
  a közönségetek?
   Ez nagyjából attól függ, melyik országra 
  érted. Például Németországban inkább 
  idõsebbek, de Svédországban az átlagéletkoruk 
  valahol 16-17 év körül lehet. Ha a világ egészét 
  nézem, inkább a fiatalabb generációk dominálnak, 
  azt hiszem.
  Ha majd neked lesznek gyerekeid, Te el fogod õket vinni koncertekre?
   Egyelõre még nem akarunk gyereket, beszéltünk 
  ugyan róla már a barátnõmmel, de majd csak, ha abbahagyom 
  a zenélést, mert így ugye nem lehetne komolyan foglalkozni 
  a családdal. Majd ha lesznek srácaim, ha akarnak jönni, természetesen 
  elviszem õket majd koncertekre, de nem fogom õket arra kényszeríteni, 
  hogy jöjjenek, vagy, hogy metált hallgassanak, úgyis rájönnek 
  majd maguktól, hogy nem olyan rossz az, hahaha!
  Még egy kérdés az albumról: a borítóról 
  szólnál pár szót? Ki csinálta, miért 
  más, mint az eddigi borítóitok?
   Az eddigi albumaink esetén ugyanaz a srác készítette 
  a borítókat, Andreas Marschall, õ rengeteg színt 
  használt, de azt hiszem az évek alatt az emberek megunhatták 
  ezt, hogy mindig egy kaptafára készültek a borítóink, 
  nem nagyon volt jelentõs különbség köztük. 
  Most éppen ezért akartunk változtatni, s Niklas Sundin-t 
  (Dark Tranquility - GyM) bíztuk meg a borító elkészítésével. 
  Õ elég szûkmarkúan bánt a színekkel, 
  szóval fehér háttér elõtt van egy igazán 
  szép, érzékletes hatású grafika. Niklas nagyon 
  sok lemezborítót készített már, azt hiszem 
  fõállásban is ezt csinálja! Szerintem igazán 
  nagyszerûek a munkái!
  Nos, akkor már csak sok sikert tudok kívánni nektek 
  az albumhoz meg az õszi turnéhoz, ahol remélem tényleg 
  sok új rajongóra is akadtok majd! Köszönöm szépen 
  a beszélgetést!
  Én is köszönöm a jókívánságaidat, 
  és üdvözlet az olvasóidnak! Szia!
Gyebnár Mónika




