 
  
 
  
 
  
 
  
 Ha 
  elég öreg vagy hozzá (mint én is...) nem cseng ismeretlenül a fülednek a Kaipa 
  név. De ha túl fiatal vagy (a lelkem nekem is 18 maradt, mindörökre!), akkor 
  se ess kétségbe: a Kaipa gitáros-agya, Roine Stolt vagy a bõgõs Jonas Reingold 
  akár a Flower Kings-bõl is ismerõs lehet neked! Szóval nem kell születési anyakönyvi 
  kivonattal igazolnod magadat, hogy szeresd ezt a zenét!
Ha 
  elég öreg vagy hozzá (mint én is...) nem cseng ismeretlenül a fülednek a Kaipa 
  név. De ha túl fiatal vagy (a lelkem nekem is 18 maradt, mindörökre!), akkor 
  se ess kétségbe: a Kaipa gitáros-agya, Roine Stolt vagy a bõgõs Jonas Reingold 
  akár a Flower Kings-bõl is ismerõs lehet neked! Szóval nem kell születési anyakönyvi 
  kivonattal igazolnod magadat, hogy szeresd ezt a zenét! 
  Klasszikus (prog-)rock albumot raktak le a svéd fiúk (bocs: rock-apukák). Olyat, 
  amilyet úgy 73-75 óta nem sokat hallhattunk. Legalábbis a nagy neveken kívül 
  ( Pl. a korai Genesis) nem nagyon voltunk elkényeztetve túlzottan az elmúlt 
  évtizedekben...
  Ha csak élvezni akarod a zene folyamának finom hullámait, akár a parton állva, 
  hogy csak a bokádat nyaldossák, avagy azt szeretnéd, hogy vállizmaidat mozgassák 
  meg e hullámok úszás közben, vagy ha bátortalan vagy és csak a partról akarod 
  nézni a víz fodrozódását: tied ez a muzsika! Visz a hullámokkal tova, a Jóisten 
  tudja csak, merre, de sodor, és te nem gondolkozol közben, csak hagyod magad 
  sodródni. 
  Ha õs-öreg progrock fan vagy, ne álmaid albumát várd ettõl az újjáéledõ klasszikustól, 
  "csak" egy remek albumot, ami õrzi a hetvenes évek leglényegesebb 
  prog elemeit, de nem mer túlzottan belevadulni a kísérletezésbe, nem ad újdonságként 
  ható dolgokat, megoldásokat, nem hoz érthetetlenül bonyolult dallamokat. Ad 
  viszont egy adag szinte már nosztalgikussággal leplezett mesteri zenei tudást, 
  azt a spéci ízt, amit csak a hetvenes évek zenészei voltak képesek igazán megteremteni, 
  s mindezt persze remek hangzással, mesteri zenei ismeretek és tehetség birtokában. 
  
  Tizenegy nóta lebeg ki a lejátszódból, Patrik Lundström énekével, aki a maga 
  magas fekvésû, talán kimondottan progrockra termett orgánumával tökéletesen 
  képes betölteni a rá rótt szerepet, az "n-edik hangszer" szerepét, 
  ami megszokott a progrock területérõl, hiszen dallamai minõségi kategóriát képviselnek, 
  valahol a klasszikus folkzene szívbõl jövõ színessége és a régi rock hagyományait 
  ötvözõ, egyben szép és fülbemászó, néhol szelíd melankóliába hajló - de nem 
  a ma oly közönséges depresszióba! - módon. Alapvetõ fontossággal bír az albumon 
  a szinti - de most sem a modern, sokféle mesterséges hangutánzásra képes elektronikus 
  csodamasinákra gondolj, hanem a mindörökké utolérhetetlen és utánozhatatlan 
  hangulatú Hammond-hangzásokra, a klasszikus mellotronra (már jó 35 éves ez a 
  hangszer-remek- az elsõ mellotront használó nagy csapat emlékeim szerint a Moody 
  Blues volt egy 1967-es albumán...). 
  A számok a háromtól a tizennégy percesig terjednek, teret adva ezzel a hosszabban 
  elmesélt dallamoknak épp úgy, mint az egyszerû kis nótáknak. Lényeg az, hogy 
jól csinálják a srácok!
Szóval ne egy õsrobbanást várj: egy csendes, ám finom szépségû délután csak, amit a lemeztõl kapsz, de erre a délutánra sokszor akarsz majd visszaemlékezni még!
Gyebnár Mónika